IN 1963 WILDE IK HEEL GRAAG HET VAK VAN ORGELBOUWER EN ORGELSTEMMER IN.
IK WERKTE IN DE ZAAK VAN MIJN VADER EN ALS ENIGSTE ZOON KOM JE DAAR NIET ZOMAAR UIT.WANT IK WAS BIJ MIJN GEBOORTE NA VIER MEISJES NATUURLIJK DE OPVOLGER.
MAAR DE MUZIEK EN ORGELS TROKKEN MIJ MEER DAN RADIO'S EN TELEVISIE'S.
NA ZES JAAR BIJ MIJN VADER IN DE ZAAK TE HEBBEN GEWERKT TROK IK DE STOUTE SCHOENEN AAN.
IK SCHREEF NAAR DE VOORZITTER VAN DE NEDERLANDSE KLOKKEN EN ORGELRAAD HOE IK IN DE ORGELWERELD TERECHT ZOU KUNNEN KOMEN.
HIJ GAF ME ADRESSEN VAN ALLE NEDERLANDSE ORGELBOUWERS.
IK SCHREEF ZE ALLEMAAL AAN.
ER KWAM EEN POSTITIEVE REACTIE. EN WEL VAN DE FIRMA FLENTROP UIT ZAANDAM.

Klik voor groot formaat


IK MOEST DAN WEL MIJN GELIEFDE DINTELOORD VERLATEN. MAAR DAT HAD IK ER GRAAG VOOR OVER.
MIJN EERSTE KLUSJE WAS ALS HULPJE BIJ EEN STEMMER VAN FLENTROP. LUC NIJMEIER.
HIJ ZOU NAAR BREDA KOMEN NAAR DE WIJK HET GINNEKEN. DE HERVORMDE KERK.
IK ZOU DAN VANUIT DINTELOORD NAAR DIE KERK GAAN EN ALVAST MAAR BEGINNEN MET DE KLAVIEREN SCHOON TE MAKEN EN DE MOTOR TE SMEREN. OOK HET VOETPEDAAL ERAF TE HALEN EN ERONDER SCHOON TE MAKEN.  IK HAD DAT IN DINTELOORD BIJ HET ORGEL IN DE KATHOLIEKE KERK AL MEER GEDAAN.  DAT ZIJN VAN DIE WERKZAAMHEDEN DIE BIJ HET JAARLIJKSE ONDERHOUD HOREN.
OM EEN UUR OF TIEN KWAM LUC. HELEMAAL UIT CASTRICUM.
HET WAS VOOR MIJ DE EERSTE ORGELBOUWDAG.

HIJ LEGDE MIJ VEEL DINGEN UIT EN LIET MIJ OOK AL EEN BEETJE STEMMEN. MAAR DAT GING NATUURLIJK NOG NIET ZO GOED.  DEZE EERSTE DAG VERGEET IK NOOIT. EINDELIJK ZAT IK IN MIJN GELIEFDE VAK. WAAR IK ZELF VOOR HAD GEKOZEN.
HIER MIJN EERSTE ORGEL IN HET GINNEKEN.  ALS IK VOORBIJ DIE KERK KOM MOET IK ALTIJD NOG AAN DIE EERSTE DAG DENKEN.
BOUWER   : D.A.FLENTROP  1951    22 REGISTERS

 

Klik voor groot formaat

MAANDEN BEN IK MET LUC OP PAD GEWEEST. IK LEERDE VEEL VAN HEM.  REGELMATIG LIET HIJ MIJ HET WERK  DOEN. EN HIJ CONTROLEERDE HET EN HET GING STEEDS BETER.
WAS IK NIET MET LUC OP STAP DAN WERKTE IK OP DE ZAAK IN DE VERSCHILLENDE AFDELINGEN. MAAR DAT WAS WEL WENNEN ALS JE VAN EEN BUITENDIENST OP DE ZAAK WERKEN MOET. ALLES OP UUR EN TIJD EN OM HALF ACHT BEGINNEN. JE BENT OP EEN BEDRIJF JE EIGEN BAAS NIET. IK KWAM  DAN OOK REGELMATIG TE LAAT. IK WOONDE IN DIE TIJD BIJ MEVROUW KALF IN ZAANDAM.  IN DE KOST HEET DAT. HET WAS EEN OUDERE  MEVROUW DIE STEMMERS IN DE KOST HAD ALS ZE OP DE ZAAK WAREN. MEVROUW KALF ZORGDE HEEL GOED VOOR ME.
NA EEN HALF JAAR GAF IK AAN DAT IK WEL ALLEEN OP HET STEMPAD ZOU WILLEN. OVERMOEDIG ZEI IK DAT IK GEEN HULP MEER NODIG HAD.
GA JE GANG ZEI HET HOOFD VAN DE BUITENDIENST. MENEER BUURMAN  WAS ZIJN NAAM.
IK GING TROTS NAAR MIJN EERSTE KLUSJE. HET STEMMEN VAN EEN KABINETORGELTJE IN DE GROTE KERK IN NAARDEN.
BOUWER   : JOHANNES STEPHANUS  STRÜMPHLER  1784    7 REGISTERS
DAT GING NATUURLIJK VAN GEEN KANTEN.  HET ORGELTJE MOEST NA MIJN "WERK" COMPLEET IN DE REVISIE.
HET WAS EEN GOEIE LEER VOOR MIJ.  NIET TE GAUW DENKEN DAT JE HET WEL ALLEEN KUNT. MAAR IK WAS NOG JONG EN DAN DENK JE DAT JE DE HELE WERELD WEL ALLEEN AANKAN.
DIT WAS MIJN EERSTE SLACHTOFFER.

Klik voor groot formaat

MOOI INSTRUMENT NIETWAAR.

HET EERSTE GROTE ORGEL WAARBIJ IK KWAM OM TE HELPEN STEMMEN WAS HET MOOIE ORGEL IN DE BAVOKERK IN HAARLEM. VOLGENS VELEN HET MOOISTE ORGEL VAN NEDERLAND. MOZART HEEFT ER TIJDENS ZIJN RONDREIZEN MET ZIJN VADER NOG OP GESPEELD.EN HIJ WAS ER ERG ENTHOUSIAST OVER.
HET IS EEN ENORM GROOT INSTRUMENT.ZO GROOT ALS EEN HUIS.MET VELE VERDIEPINGEN DIE VOL MET PIJPEN STAAN. DUIZENDEN .
DRIE KLAVIEREN EN MEER DAN 60 REGISTERS.
EN HELEMAAL MECHANISCH.
HET IS EEN STADSORGEL.TWEE KEER PER MAAND WERD HET GESTEMD.
EN NA HET STEMMEN UITPROBEREN. DAT WAS EEN LUXE OM OP ZO'N INSTRUMENT TE MOGEN SPELEN.
ZIE EEN AFBEELDING VAN HET ORGEL.BOVENWERK - HOOFDWERK -  RUGWERK EN PEDAALTORENS.

BOUWER  : CHRISTIAN MÜLLER  1738

Klik voor groot formaat

EN DE SPEELTAFEL , MET DRIE KLAVIEREN EN VOETPEDAAL EN ZIJN VELE REGISTERTREKKERS.
INDRUKWEKKEND. EN ALS JE DAN DAAR ZO ZIT TE SPELEN VOEL JE JE HEEL KLEIN.

Klik voor groot formaat

OOK EEN VASTE ONDERHOUDSKLANT WAS HET GROTE ORGEL IN HET CONSERTGEBOUW IN AMSTERDAM.
4 KLAVIEREN EN 60 REGISTER.
ELECTRICHE TRACTUUR MET VEEL SPEELHULPEN.
VAAK VEEL STORINGEN AAN HET ELECTRICHE SYSTEEM.
WE KONDEN ER ALLEEN MAAR IN DE NACHTUREN AAN WERKEN. WANT DAN WAS DE ZAAL LEEG.
IN DE JAREN 90 IS HET WEER MECHANISCH GEMAAKT.
3 KLAVIEREN HEEFT HET NU EN 59 REGISTERS.
HET IS EEN MOOI INSTRUMENT EN OOK DE ZAL IS ERG MOOI MET EEN GOEDE AKOESTIEK.
BOUWER  : MAARSCHALKERWEERD & ZOON   1891

Klik voor groot formaat

HIER DE OORSPRONKELIJKE MECHANISCHE SPEELTAFEL. MET PIET VAN EGMOND ACHTER DE TOETSEN. HIJ WAS DE VASTE ORGANIST VAN HET CONSERTGEBOUW.

Klik voor groot formaat

DE NIEUWE ELECTRISCHE SPEELTAFEL.

Klik voor groot formaat


DIE ZOU MAAR EEN TIENTAL JAREN MEEGAAN.
DOOR DE VELE STORINGEN IS HET HELE SYSTEEM IN DE 90er JAREN WEER HELEMAAL MECHANISCH GEMAAKT VOLGENS HET MAARSCHALKERWEERD PRINCIPE.
HET 4e KLAVIER VERDWEEN EN NU IS HET INSTRUMENT WEER ZOALS HET OORSPRONKELIJK WAS.

OOK EEN GOEIE KLANT WAS HET CONSERTGEBOUW IN HAARLEM.
EEN HEEL MOOI ORGEL.
NA VELE VERANDERINGEN IS HET UITEINDELIJK WEER IN OORSPRONKELIJKE MECHANISCHE STAAT HERSTELD.
BOUWER   : ARISTIDE CAVAILLÉ-COLL  1875      47 REGISTERS 

Klik voor groot formaat

Klik voor groot formaat

TOEN IN 1967 EEN NIEUW ORGEL WERD GEBOUWD VOOR DE CONSERTZAAL "DE DOELEN" IN ROTTERDAM , HEB IK DAAR OOK MIJN STEENTJE AAN BIJGEDRAGEN.
HET WAS EEN ENORM GROOT PROJECT. EEN PRACHTIG MOOI / GROOT ORGEL MET VIER KLAVIEREN EN LOSSE SPEELTAFEL. EN DAN NOG HELEMAAL MET EEN MECHANISCHE TRACTUUR. ALLEEN DE REGISTERS WERDEN ELECTRISCH BEDIEND.

Klik voor groot formaat

BOVENAAN KOMEN NOG EEN BATTERIJ TONGWERKEN  HORIZONTAAL DE ZAAL IN SCHALLEN.
EEN GEWELDIG GELUID.
HIER DE SPEELTAFEL.

Klik voor groot formaat


 VOOR DE AFWERKING ,INTONEREN EN STEMMEN, BEN IK SAMEN MET EEN COLLEGA  HEEL WAT NACHTEN BEZIG GEWEEST OMDAT OVERDAG EN S'AVONDS DE ZAAL BEZET IS.
IK WAS HET HULPJE. MAAR OOK LIET HIJ MIJ AF EN TOE OOK WAT WERK DOEN EN ZAT HIJ ACHTER DE TOETSEN.
IK HEB VEEL VAN HEM GELEERD. HIJ WAS BEHALVE EEN FIJNE COLLEGA OOK EEN VAKMAN EN GOED ORGANIST.


NA JAREN BIJ FLENTROPORGELBOUW BESLOOT IK VAN BOUWER TE RUILEN VOOR EEN BOUWER DIE ANDERE SYSTEMEN BOUWDE. HET ELECTRICHE SYSTEEM. WAAR KON IK DAN OOK BETER TERECHT DAN BIJ PELS ORGELBOUW ALKMAAR.

Klik op foto voor groot formaat

 

HET WAS 1968.

Klik op foto voor groot formaat

IK WAS WERKZAAM OP DE BUITENDIENST VOOR ONDERHOUD EN STEMMEN.
OP DE ZAAK IN ALKMAAR BEN IK SLECHTS EEN KEER GEWEEST OM TE SOLICITEREN EN DAARNA NIET MEER.
IK KREEG MIJN OPDRACHTEN TELEFONISCH DOOR EN WAS VERDER VRIJ MAN.

HET WAS EEN TIJD VAN GEWOON HUIS TUIN EN KEUKEN ONDERHOUD.
ER WAS EEN INTERESSANT PROJECT WAARAAN IK HEB MEEGEWERKT.
iN HET AUDITORIUM VAN DE TU IN EINDHOVEN BOUWDE PELS EEN GROOT 3 KLAVIERS MECHANISCH ORGEL MET MECHANISCHE TRACTUUR EN ELECTRISCHE REGISTER BESTURING. EN WAT VOORAL APART WAS  , WAS DE DOORZICHTIGE KAST. DIE WAS VAN PERPLEX GEMAAKT ZODAT JE ALLES IN HET INWENDIGE KON ZIEN. DAT WAS UNIEK.

HET HAD DRIE KLAVIEREN EN PEDAAL. T.W.  HOOFDWERK - ZWELWERK EN RUGWERK.  EN MAAR LIEFST 50 REGISTERS. EIGENLIJK KONDEN ER MAAR 40 REGISTERS IN DE ORGELKAST,MAAR ER WERDEN ER 10 MEER IN GEPROPT.MET ALS GEVOLG DAT JE MET HET STEMMEN BIJ SOMMIGE REGISTERS BIJNA NIET BIJ KON KOMEN.
HIER DE OPBOUW.

Klik op foto voor groot formaat

EN HET EIND RESULTAAT.

Klik op foto voor groot formaat

VOOR DIE TIJD HEEL MODEREN VAN VORMGEVING.

HIER DE SPEELTAFEL.
DE  TOETSMECHANIEK IS DUIDELIJK TE ZIEN.

Klik op foto voor groot formaat

VAKWERK. ! ! !

IN 1968 HEB IK SAMEN MET EEN COLLEGA EEN KLEIN ORGELTJE GEBOUWD IN EEN KLEINE KERK IN HET ZEEWWSE SINT LAURENS. VLAKBIJ MIDDELBURG.  DIE COLLEGA WAS MENEER VAN DRUNEN DIE IK ALS KIND IN DINTELOORD NOG HAD GEHOLPEN ALS STEMHULP. IK HEB ER IN M'N SITE AL EERDER OVER GESPROKEN.  HET WAS FIJN  OM MET HEM SAMEN DAT ORGELTJE OP TE BOUWEN.

Klik op foto voor groot formaat

DE SPEELTAFEL.
EEN KLAVIER EN PEDAAL.
6 REGISTERS OP  HET KLAVIER EN EEN OP HET PEDAAL

Klik op foto voor groot formaat

HET FRONT.

Klik op foto voor groot formaat

IK VOND HET PRETTIG OM MET MENEER VAN DRUNEN  SAMEN EEN NIEUW ORGEL TE BOUWEN.
HIJ WAS EEN FIJNE COLLEGA. IK HAD VROEGER ALS STEMHULP NIET KUNNEN VERMOEDEN DAT WE 30 JAAR LATER SAMEN ALS COLLEGA ZOUDEN SAMENWERKEN.

 

EIND 1978 LAS IK IN "HET ORGEL" EEN ADVERTENTIE VAN VERSCHUEREN - ORGELBOUW  WAARIN ZE EEN STEMMER / ONDERHOUDSMEDEWERKER  ZOCHTEN VOOR DE BUITENDIENST. IK SOLICITEERDE EN WERD AANGENOMEN. IK WAS N.L. DE ENIGE SOLICITANT. DIT WERK WAS NIET TE CONBINEREN MET HET MUZIEKSCHOOLWERK. IK MOEST DAT AFBOUWEN EN BEGON APRIL 1979 IN DIENST BIJ VERSCHIUEREN. UITSLUITEND  OP DE BUITENDIENST. DE OPDRACHTEN KWAMEN TELEFONISCH BINNEN EN  MIJN WERKGEBIED WAS ZOWAT DRIEKWART NEDERLAND. EN OOK EEN BEETJE BELGIË.
HIER HET BEDRIJF DAT IN HEYTHUYSEN IS GEVESTIGD.
DAAR WORDT ALLES WAT AAN ONDERDELEN IN EEN ORGELZIT HANDMATIG GEMAAKT EN OMGETOVERD TOT EEN ORGEL.

Klik op foto voor groot formaat

Klik op foto voor groot formaat

BIJ VERSCHUEREN ZOU IK BLIJVEN TOT HET PENSIOEN. EN ZELFS OOK NOG DAARNA ALS OPROEPKRACHT.
HET WAS EEN MOOIE AFWISSELENDE TIJD. MARIJKE GING VEEL MEE OP PAD EN HIELP MIJ ALS STEMHULP.
ZATEN WE VER WEG VERBLEVEN WE SAMEN IN EEN HOTEL.

HIER SAMEN  ACHTER  DE TOETSTEN.

Klik op foto voor groot formaat

 

 

MARIJKE DRUKT DE TOETSEN IN EN LEEST TERWIJL EEN BOEK.

Klik op foto voor groot formaat

EN IK KRUIP IN HET ORGEL OM DE PIJPEN TE STEMMEN DIE MARIJKE INDRUKT.

Klik op foto voor groot formaat

EEN GOEDE SAMENWERKING TUSSEN  DE TOETSEN AANGEVER EN DE STEMMER  IS VAN GROOT BELANG VOOR EEN GOED RESULTAAT. EN MARIJKE WEET PRECIES WAT ZE MOET INDRUKKEN EN WELKE REGISTERS DAARBIJ HOREN.

O N B E T A A L B A A R ! ! !

BIJ DE BROEDERS VAN MAASTRICHT STOND HET VOLGENDE ARTIKELTJE EENS IN HUN JAARBOEKJE.

Klik op foto voor groot formaat

MIJN EERSTE GROTE KLUS BIJ VERSCHUEREN WAS HET REVISEREN VAN EEN PNEUMATISCH ORGEL DAT IN DE KERK STAAT VAN HET BRABANTSE HEERLE.
HET WAS ONBESPEELBAAR GEWORDEN DOOR GEBREK AAN ONDERHOUD.
ALLE MEMBRANEN ZIJN VERNIEUWD EN ALLE TOESTEN WEER LOSGEMAAKT,WANT DIE BLEVEN GEWOON NAAR BENEDEN ALS JE ZE INDRUKTE. ACHTER DE TOESTEN ZATEN BALGJES DIE OOK ALLEMAAL VERNIEUWD MOESTEN WORDEN. EN ZO WAS IK DRIE WEKEN BEZIG MET HULP VAN MENEER VAN WEZENBEEK. IK MOCHT TUSSEN DE MIDDAG BIJ HEM MIJN BOTERHAM OPETEN. HIJ WAS HEEL GASTVRIJ.
NA DRIE WEKEN WAS HET ORGEL WEER ALS NIEUW.

Klik op foto voor groot formaat

DE VOLGENDE GROTE KLUS WAS HET REVISEREN EN VERPLAATSEN VAN HET ORGEL IN DE SPRUNDELSE KERK.
HET HELE INSTRUMENT MOEST UIT ELKAAR EN NAAR BENEDEN GEHAALD. EEN NIEUWE OPSTELLING WAS  VOORIN DE KERK NAAST HET PRIESTERKOOR.
BIJ DE REVISIE KREEG IK HULP VAN VRIJWILLIGERS DIE LID WAREN VAN HET KOOR.
DE DAMES COR DE BRUIJN - MIENTJE DE JONG EN ANNEKE SEGEREN HEBBEN ALLE MEMBRANEN VERNIEUWD.OOK PASTOOR NOOYENS HIELP DAARBIJ. JOOP HOGERVORST EN JAN DE BRUIJN HIELPEN MET HET ZWAARDERE WERK.
NA VIER WEKEN WAS DE KLUS GEKLAARD EN STOND HET ORGEL TE PRONKEN VOORIN DE KERK.

Klik op foto voor groot formaat

ER ZIJN FOTO'S GEMAAKT TIJDENS DE WERKZAAMHEDEN, MAAR DIE ZIJN ZOEK GERAAKT HELAAS. MOCHT IK ZE TERUG VINDEN DAN KOMEN ZE ALSNOG HIERBIJ TE STAAN.

WORDT VERVOLGD.